torstai 30. huhtikuuta 2015

Las Turistas

Perjantaina Madridiin saapui naisvaltaa edustamaan äiti ja mummu. He olivat varanneet majapaikan jopa lähempää Puerta del Solia kuin missä itse asun, ja saivat ihmetellä suurkaupungin vilinää heti omalta parvekkeeltaan. Sain jo toisen tyhjän matkalaukun täytettäväksi ja kotiin lähetettäväksi jee! Vieraiden levättyä hetken, lähdettiin vähän käppäilemään kartsalle, ja löydettiin mukava Argentiinalainen ruokapaikka oopperatalon vierestä.

Aamukahville herättiin yhdeksän aikoihin. Valinnanvaraa ei kauheasti ollut, sillä tämä kaupunki heräilee vasta kymmenen jälkeen, mutta Rodilla ei ikinä petä. Maistettiin oikeen espanjalaista aamupalaa eli paistettua patonkia oliviiöljyn ja tomaattipyreen kera haha.

Aaamupalan jälkeen lähdettiin kiertämään kaupunkia. San Miguelin kauppahallin avaamista piti odottaa hetki, mutta päästiin ihmettelemään eroavaisuuksia Turun kauppahalliin. Kuninkaanlinnan pihassa oli rivissä viisi bussia ja lisää tuli koko ajan. Bussit oli täynnä sotilaita ja pihalla oli muutakin tapahtumaa, jengiä juhlavaatteissa ja VIP-kortit kaulassa. Käytiin viereisessä katedralissa, koska pihalla oli pientä sekasorron tuntua. Myöhemmin käveltiin linnaa ympäri ja toisella puolella oli aitauksia ja huomasimmekin olevamme yhtäkkiä väärällä puolella, kun vastaan tuli vain naisia mekot päällä. Kierrettiin aidan taakse ja jäätiin aitiopaikalle istuskelemaan aurinkoon ja odottamaan josko jotain tapahtuisi. Toisetkin istumaan jääneet turistit kyselivät, mitä täällä odotetaan, joten pällisteltiin kaikki yhtä tietämättöminä.

Kyllähän sieltä lopulta alkoi kuulua torven soittoa ja sotilaiden marssia. Perinteistä Espanjan toimintaa taas, että tuosta sotilaiden marssialueelta alettiin siivota porukkaa pois vasta juuri ennen juhlan alkua. Suomessa alue olisi rajattu ja vartioitu jo hyvissä ajoin.

Sotilailla varustuksena mm. saha ja kuokka

Ilmeisesti jokin kunniavieraiden palkitsemistilaisuus joka kesti varmaan toista tuntia. Jatkettiin matkaa ja pysähdyttiin syömään Gran Víalle lounasleivät, jotka osoittautuivatkin kunnon annoksiksi, ja lähdettiin viettämään siestaa hotellille. Hyvissä ajoin heränneinä siestankin jälkeen oli vielä hyvin aikaa, joten lähdettiin Retiron puistoon. Vieraani tykkäsivät katsella erilaista maailmanmenoa ja istuskeltiinkin penkillä katselemassa ihmisiä ja vilinää. Kristallipalatsissa on taas jokin näyttely, tällä kertaa jotai itämaa-tyylistä ja sisälle on pystytetty teltta.

Seuraavana aamuna herättiin samoihin aikoihin, ja suunniteltiin pyhittää sadepäivä ostoksille. Aamupalan jälkeen törmättin taas tapahtumaan Solilla, kun maraton kulki keskustan halki. Kaupat olivat kiinni, sillä muutenkin vilkas kauppakatu oli nyt suljettu maratonin radaksi.

Katseltiin vähän aikaa juoksijoita, ja yritin bongata kaveriani joka oli myös juoksemassa, mutta eihän siitä massasta ketään erottanut. Mentiin sadetta suojaan churroille, ja sopivasti kaupat olivat auki ja maraton loppu kun saimme kaikki sulkaat pois suupielistä.

Ostosten ja pienen siestan jälkeen hypättiin kiertobussiin, jonka aloitus oli myös myöhästynyt maratonin takia. Samalla lipulla pääsi molemmille reiteille ja kierrettiinkin ensin toinen reitti, josta kauimmainen alue oli minullekin valloittamatonta aluetta. Toisella kierroksella hypättiin pois Templo de Debodin kohdalla, ja käveltiin sieltä joelle. Sopivasti aurinko alkoi taas paistaa, joten istuskeltiin hetki puistossa. Nousiin ylös joelta kuninkaanlinnan kohdalla ja kierrettiin bussireitti loppuun. Olen kerran ollut auton kyydissa Gran Víalla, mutta on se aika luksusta mennä upeiden talojen välissä ilman että tarvitsee väistellä jatkuvasti ihmisiä.

Illalla käytiin vielä syömässä pitkän kaavan mukaan ja mentiin hotellille juoruamaan tyttöjen kesken ;) Ihana visiitti taas! Jäljellä on enää yksi vierailija ennen kotiin paluuta.

Huomenna olisi lähtö Barcelonaan viikonlopuksi. Katsotaan toteutuuko, perinteistä viime hetken sähellystä taas tietyiltä henkilöitä ja vuokra-auton tilanne on vähän epävarma. Tykkään järjestellä tällaisia asioita ja ottaa itse selvää vaihtoehdoista, siksi tämänkin homman olin meille varannut ajat sitten, mutta kyllä alkaa pinna olla äärimmilleen venytetty kun samat ihmiset alkavat kyseenalaistamaan päätöksiä viimeisenä iltana, vaikka eivät ole asiasta ottaneet selvää.... Eilen illalla etsin kolme tuntia uutta vuokra-autoa, kun edellinen varaus peruutettiin. Tänään aamulla sitten löysin yhden läheltä alkuperäistä lähtöpaikkaa ja -aikaa, sekä samasta hintaluokasta, mutta kyllä tästäkin taas saatiin vääntää. Taas opittiin jotain.

Vamos a ver
P.S. Toiseksi viimeisen kouluviikon viimeinen päivä alkaa puolentoista tunnin päästä jeeaa!!!