tiistai 10. maaliskuuta 2015

Costa del Sol

Tiistai-illalla saavuttiin Málagan lentokentälle ja sieltä Fuengirolaan. Ilma oli selvästi Keski-Espanjaa kosteampi, vaikka olen aina kuvitellut etten tunnista eroa. Juna-asemalta kävellessä näkyi jo monta Suomi-kauppaa, joista olin hyvin innoissani. Pääsin myös ensimmäistä kertaa Mercadona-markettiin, joita ei Madridin keskustassa ole. Kaupasta mentiin taksilla kämpille, jossa parhaat hostit tarjoili meille tapas-illallisen!

Seuraavana aamuna syötiin rauhassa jättimäinen aamupala, jonka jälkeen lähdettiin Málagaan. Kierreltiin kauppoja ja katuja, käytiin syömässä ja palattiin rantakatua pitkin juna-asemalle. Málaga oli ihana ja siisti rantakaupunki, mutta odotin ehkä ihan vähän enemmän. Ei tosin kauheasti keskustan ulkopuolella kierrelty, joten ehkä siellä riittää tekemistä viikoksikin esim. Jari Sillanpäälle. Palmuja oli kiva katsella!

Paluumatka meni vähän mutkan kautta, kun ainoalla raiteella oli haamujuna, johon hypättiin ja joka vei meidät kaikkivaltiaan selän taakse. Huomattiin erehdys ja jäätiin seuraavalla pysäkillä pois, keskellä kuollutta talousaluetta. Seistiin siellä heinäsirkkojen sirittäessä ja pohdittiin kummalle puolelle oikea juna mahtaa tulla. Nähtiin junan lähestyvän samasta suunnasta, mutta toiselle puolelle, ja poukkoiltiin hetki edes takaisin, jäädäkkö vai juosta toiselle puolelle. Junassa luki määränpäänä Sevilla, eikä meitä huvittanut pitkittää reissua enempää. Niimpä jäätiin odottamaan, ja hetken päästä päästiin onnellisesti oikeaan junaan ja Plaza Mayorille. Sieltä löytyi Nike factory outlet ja kaikki tuotteet -30 prossaa, joten paluumatkasta tuli hieman pidempi ja kalliimpi kuin odotin. Päästiin takaisin FuGeen, ja majatalomme herrasmies haki uupuneille flikoille kebut iltapalaksi.

Málagan Plaza Mayor ei ollutkaan samanlainen tyhjä tori kuin kaikki muut näkemäni Espanjan Plaza Mayorit. Shoppailukeskus on ehkä järkevämpi ratkaisu, kuin miimikkojen ja ruusumyyjien valloittama turistiaukio.

Seuraavakin aamu käynnistyi brunssilla, ja lähdimme tutustumaan Los Pacosin rantaan. Matkaoppaamme oli hyvin harmissaa, että sää oli huonontunut juuri kun tulimme kylään. Ei näköjään päde Madridin taika, että lämpötila nousee aina vieraiden ajaksi! Ihana kuitenkin nähdä ja haistella merta hehheh. Kävelyn jälkeen piti jo hakea ensimmäinen pakattu matkalaukku ja saattaa yksi porukasta paluumatkalle Suomeen. Hirveää tajuta, että seuraavaksi kun nään tätä blondia, olen jo lopullisesti Suomessa itsekin yhyyy ja apua!

Mielettömät selfie-taitoni. Tarviin selfiestikun ;)

Loppupäivän teemana oli ottaa bussi Mijasin kylään ja sinne lähdettiinkin. Yllättäen bussi pääsi pystysuoran tien ylös vuorelle, jossa oli taas aivan toisenlainen maailma. Kreikkalaistyylinen valko-sininen teema rakennuksissa ja upeat maisemat. Kuinka erilaista elämä olisikaan tollaisessa paikassa.

Niin sympaattisia aaseja!
Illalla tehtiin makaroonilaatikkoa, sangriaa ja katsottiin leffaa. Ihanaa rentoa oleskelua ja tuli vähän ikävä omaa kämppää. Viimeinen aamu lähti tutusti käyntiin sokerihumalalla, josta lähdin suunnistamaan lentokentälle. Vaihdoin terminaalia, ja jäin odottamaan seuraavia vieraitani. Seuraavaksi siis taas Madridin matkaopas -kirjoitusta! Jännää.