tiistai 11. marraskuuta 2014

Bilbao & San Sebastián

Huikeasta reissusta palattu! Koitan muistaa mitä kaikkea tehtiin, voi tulla pitkä matkaraportti.

Perjantaiaamulla lähdettiin bussilla kohtia Bilbaoa. Ajanhahmottamiseni oli taas luokkaa typerä, ja ajattelin ehtiväni hyvin jos lähden puoli tuntia ennen, koska metrokartan mukaan bussiasemalle kestäisi 18 minuuttia. Kolme kuukautta tunneleissa pyörineenä ei tullut mieleen, että metroja täytyy yleensä odottaa, ja metrotunneleissa kävellä pitkiäkin matkoja. Eikä käynyt mielessä, että miljoonakaupungin bussiasema voi olla melko iso. No, saavuin sopivasti asemalle 4 minuuttia ennen bussin lähtöä. Rullaportaiden juoksua laukun kanssa, eväspussin hajoaminen portaisiin, kaverin ilmoittaman väärän (olemattoman) bussilaiturin metsästys aseman ulkopuolella... Pääsin bussille kuitenkin vain minuutin yli, jolloin kiitin maan yhtä huonoa aikataulutuskykyä, ja sitä, että kuski saapui tupakalta vasta muutaman minuutin päästä. Viiden tunnin ajan sain rauhoitella sykettä bussissa.

Bilbaossa hotellille suunnistaminen oli hieman helpompaa yhtä reittiä edestakaisin menevällä raitiovaunulla. Lähdimme kartsalle, jonka nähtävyydet oli muutamassa tunnissa kävelty, hienoja kirkkoja ja vanha kaupunki. Seuraavana päivänä ohjelmassa oli kaupungin "uuden" puolen tarkastaminen ja Guggenheim. Ajattelimme viettää iltaa uudella puolella, koska vanhat kaupungit yleensä laittavat ovensa säppiin illaksi. Bilbaossa homma toimi kuitenkin toisin päin, uusi kaupunki kuoli jo auringon laskiessa ja vanhan kaupungin pienet pubit olivat täynnä ihmisiä yömyöhään.

Sunnuntaina lähdimme bussilla San Sebastianiin. Reitti meni mielenkiintoisia kapeita katuja pitkin meren rantaa, mutta perillä oltiin vain tunti myöhässä. Hotellihuone meinasi viedä voiton sateessa suoritetulta kaupunkikävelyltä, mutta onneksi lähdimme reippailemaan. Jopa pimeänä sateisena sunnuntaina kaupunki vaikutti ihanalta. Ihmisiä oli paljon liikkeellä ja kaikki puljut auki. Maanantai oli tosin Madridissa pyhäpäivä, mutta pyhät vaihtelevat täällä jopa kaupunkien sisällä, joten en tiedä onko San Sebastian normaalistikin sunnuntaisin noin elävä.

Seuraavana päivänä saimme ihastella kaupunkia auringonpaisteessa. Ero olikin hämmentävä, koska illalla emme olleet erottaneet vieresämme pystysuoraan noussutta vuorta. Nousimme lievästi epäilyttävällä junalla kiskoja pitkin vuorelle, josta oli hiljentävät näkymät. Merta oli mukava tuijotella Ranskaan asti. Saimme myös vieraita, sillä muutama Sevillaan lähtenyt roadtrippaaja päätti poiketa nopeasti Espanjan halki Pohjoiseen..

Rakastuin San Sebastianiin totaalisesti, tässä helmessä ihmisten pitäisi käydä Etelärannikon sijaan. Kaupunki vaikutti puolet isompaa Bilbaota menevämmältä, koska kaduilla oli ihmisiä ja liikkeitä vieri vieressä. Bilbao on ehkä laajemmalle levittynyt "suurkaupunki", kun taas Sabessa yhdistyi ranta-, satama- ja vuoristokaupunki. Kaupunki on myös kuuluisa ruokakulttuuristaan parinkymmenen Michelin-tähden ravintolansa kanssa.

Portaletas -ravintolan pintxos eli tapaksia, hyvää ja halpaa!!

Sitten viikon kouluhommat yhdessä yössä, buenas noches..